En arbeidsgruppe under UHR har utarbeidet en veileder for vurdering i akademiske karriereløp. Arbeidsgruppen foreslår et mer fleksibelt og helhetlig rammeverk for arbeidet med vurdering av faglige resultater, kompetanse og erfaring, og det foreslås en fleksibel matrise, NOR-CAM som en verktøykasse for et slikt vurderingssystem.
Ambisjonen har vært å utvikle en veileder som tar hensyn til at forskning og kunnskapsarbeid blir mer åpen, det er behov for en større bredde i hvilke kompetanser som vurderes, samt at vurderinger bør gjøres mer helhetlige, som motsats til ensidig bruk av indikatorer. Veilederen er utviklet i nær dialog med institusjoner og fagmiljøer internasjonalt og vil være til hjelp ved f.eks. oppfølging av Dora-prinsippene.
Bl.a. foreslås det å etablere et helhetlig rammeverk for vurdering av akademiske karrierer som:
- balanserer kvantitative og kvalitative mål og dokumentasjonsformer for faglig kvalitet og kompetanse
- muliggjør ulike karriereløp og fremmer høy kvalitet på de tre nøkkelområdene: utdanning, forskning og samspill med samfunnet
- anerkjenner de vitenskapelig ansattes uavhengighet og individuelle kompetanser og deres prestasjoner i grupper og gjennom samarbeid
- verdsetter åpne forskningspraksiser (inkludert åpne vurderingssystemer)
- oppmuntrer til akademisk ledelse av høy kvalitet
samt å
- ta i bruk en matrise for vurdering av faglige resultater, kompetanse og erfaring – Norwegian Career Assessment Matrix (NOR-CAM) – Denne vil synliggjøre seks kompetanseområder gjennom systematisk dokumentasjon og refleksjon.
Veilederen og NOR-CAM skal kunne brukes
- av de akademiske institusjonene ved utlysning og ansettelse av vitenskapelig personale
- ved prosesser knyttet til opprykk fra ett vitenskapelig karrieretrinn til det neste
- av eksterne finansieringskilder ved vurdering av prosjektledere og medarbeidere i forbindelse med forskningssøknader
- av den enkelte ansatte i egen karriereutvikling
For å få input til det videre arbeidet med karrierevurdering inviterer UHR til innspill og kommentarer til forslagene i rapporten. Vi ønsker innspill både fra institusjoner og vitenskapelig ansatte. Lenke til innspillsskjema.
Frist for tilbakemelding er forlenget til 18. juni 2021.
Les også artikkelen på Universitets- og høgskolerådets sider.