Færre institusjoner og ny finansieringsordning skal gi bedre kvalitet – hvordan bidra til å møte forventningene?
NARMA kan i år presentere et spennende konferanseprogram som vi håper både vil engasjere og gi ny innsikt i viktige problemstillinger til medlemmene.
Sted: Quality Airport Hotel Gardermoen
Dato: 13-14.april 2015
Lenke til program (pdf), lenke til presentasjoner
Konferansen er relevant for forskningsadministratorer i UH-sektoren, forskningsledere og direktører, prosjektøkonomer og jurister som jobber med ekstern finansiering, EU-rådgivere og rådgivere som arbeider med immaterielle rettigheter, technology transfer og open access. Merk at konferansen også er åpen for forskningsadministratorer utenom UHR-systemet.
Vi starter med en plenumssesjon med sentrale nasjonale aktører. Vi har gleden å ha en statssekretærer som skal holde innlegg, først får vi en status fra arbeidet med strukturmeldingen for UHR sektoren dernest vil Anne Grethe Erlandsen fra HOD gi sitt syn på hvordan Helsesektoren kan jobbe tettere sammen med UH sektoren.
Dette følges opp av direktør for Forskningsinstituttenes fellesarena (FFA), Agnes Landstad, som vil gi FFA sitt syn på hvordan vi kan samarbeide. Til sist vil John Westensee, grunnlegger og tidligere leder av Danish Association of Research Managers and Administrators (DARMA), nå president for USA neststørste forskningsadministrator forening SRA-International også gi oss et innblikk hvordan det jobbes der.
Programmet er deretter sammensatt av spennende parallelle sesjoner som gir fordypning i ulike temaer som NARMA medlemmene har jobbet med i løpet av det siste året. I tillegg vil det avholdes årsmøte NARMA sist på dagen 13.april.
Velkommen til to spennende dager med gode innlegg og tid til diskusjoner.
Tidsplan og hurtiglenker
Program 13.april | |
09:00 – 10:30 10:30 – 13:00 13:00 – 14:00 14:00 – 17:00 17:30 – 18:30 19:00 – |
Registrering Plenum Lunsj Parallellsesjon 1 – Parallellsesjon 2 – Parallellsesjon 3 NARMA Årsmøte NARMA Festmiddag |
Program 14.april | |
08:30 – 11:30 11:30 – 12:30 12:30 – 15:00 |
Parallellsesjon 1 – Parallellsesjon 2 – Parallellsesjon 3 Lunsj Plenum |
Program
Plenumssesjon 13.april | |
10:30 – 13:00 | Stortingsmeldingen om struktur – hvordan møte forventningene?
Åpning ved Troels Jacobsen, leder NARMA arbeidsutvalg og forskningsdirektør, Universitetet i Stavanger Fagdirektør Ingvild Marheim Larsen, Universitets- og høyskoleavdelingen, Kunnskapsdepartementet: Om strukturmeldingen og forslag til ny finansieringsordning for UH sektoren Statssekretær Anne Grethe Erlandsen, Helse- og omsorgsdepartementet: Omstilling i UH-sektoren: Skaper dette utfordringer for samarbeidet innen forskning mellom helse og UH? (Foto: Bjørn Stuedal)
Leder Agnes Landstad, Forskningsinstituttenes fellesarena (FFA): Om struktur meldingen og samarbeid med UH sektoren (Foto: Heidi Widerøe)
Leder John Westensee, SRA International: Om internasjonale samarbeidsmuligheter og eksempler fra USA (Foto: Århus universitet) |
Parallellsesjoner 13.april | |
14:00 – 17:00 | 1. Impact – nøkkelfaktor for en vellykket søknad til Horisont 2020
Impact, eller effekter av forskningsinnsats på lengre sikt til forskningsprosjekter, etterspørres i økende grad i søknadsprosesser til EU og er et viktig element i Horisont 2020. Forskere og forskningsadministrative ved norske institusjoner har utfordringer i å beskrive slike effekter. Det er ikke alltid lett å skissere hvordan et forskningsprosjekt kan få samfunnsrelevans ut over prosjektperioden på forskjellige nivåer. Det kan være uvant og krevende å formidle effektene overbevisende og effektivt i en søknad.I sesjonen ønsker vi blant annet å se på betydningen av Impact. Gjennom presentasjoner skal vi tilnærme oss temaet fra forskjellige perspektiver og forhåpentligvis hjelpe deltakerne til å forstå begrepet bedre og assosiere det til deres felt og situasjon. Innledere:
Til slutt, gjennom en praktisk øvelse, skal vi prøve å illustrere temaets viktigste elementer og diskutere hvordan impact ser ut i en virkelig søknad. Deltakerne oppfordres til å delta aktivt i denne delen av programmet.
|
14:00 – 17:00 | 2. Økonomiadministrasjon i forskningsprosjekt
Sesjonen legges opp som en sesjon på grunnleggende/mellom-nivå der vi ser praktisk regnskapsføring. Innlederne som er representanter fra både Universitet og Høyskole vil vise erfaringer fra sine arbeider med den regnskapsmessige og økonomiske siden av EU prosjekter innenfor både FP7 og H2020. Det vil bli diskusjoner og oppgaver underveis i sesjonen for best mulig læringsutbytte for deltakerne. Det blir også et innlegg med erfaringer fra revisjon fra EU. Målgruppe er regnskapsførere/ økonomirådgivere. Innledere:
|
14:00 – 17:00 | 3. Forskningsetikk & juss – hva veier tyngst?
Forskningsetikk er i seg selv et utfordrende felt for forskningsadministratorer. Mindre komplisert blir det ikke når juss blir en nødvendig og uunngåelig del av problemstillingen. Sjansen er imidlertid stor for at en forskningsadministrasjon på et eller annet tidspunkt må forholde seg til den juridiske siden av forskningsetiske spørsmål. Denne parallellsesjonen tar sikte på å belyse nærmere spørsmål som ligger i skjæringspunktet mellom juss, fagspesifikke spørsmål og etiske avveininger. Innledere:
|
Parallellsesjoner 14.april | |
08:30 – 11:30 | 1. Hva er bibliometri og hvordan kan vi bruke bibliometri?
Sesjonen tar for seg hva bibliometri, bibliometriske verktøy og vil vise eksempler på hvordan man kan bruke bibliometri strategisk, f.eks. i søknadssammenheng, i evalueringer, internt. Bl.a. vil representanter fra Cristin og fra Forskningsrådet fortelle om nasjonalt arbeid med bibliometriske verktøy. Innledere:
|
08:30 – 11:30 | 2. Immaterielle rettigheter (IPR) – hvordan arbeider institusjonene med sikring og forvaltning av IPR?
Universiteter og høgskoler har som lovfestet oppgave å forske, undervise, formidle og bidra til verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Ny kunnskap skapes i samspillet mellom studenter, ansatte og eksterne samarbeidspartnere. For universitetene og høgskolene er det avgjørende at kunnskapen som skapes kan brukes videre i forskning og undervisning, samtidig som den kan få bredest mulig anvendelse i samfunns- og næringslivet. I dette bildet er det viktig for institusjonene å sørge for at de immaterielle verdiene og rettighetene ivaretas. For mange forskningsadministratorer framstår IPR som ukjent farvann; det dreier seg om å sikre og forvalte rettigheter til alt fra patentbare oppfinnelser til åndsverk som faglitterære verk og komposisjoner. I denne sesjonen vil vi fokusere på hvordan IPR ivaretas i EU-prosjekter (Horisont 2020) og vise hvordan kommersialiseringsenheter (TTOer) ved institusjonene arbeider og samarbeider. Vi vil også få et innlegg fra Patentstyret om hva de kan tilby for å gi bedre utnyttelse av immaterielle rettigheter og hvordan de samarbeider med institusjonene; og et innblikk i hvordan en høgskole har arbeidet med IPR-politikk på egen enhet. Patentstyret informerer: Har du spørsmål om sikring og forvaltning av immaterielle verdier og rettigheter, eller får du ikke med deg parallellsesjonen om IPR? Besøk Patentstyrets stand i konferanseområdet hele dagen, og lær mer om verktøykassen vår for forskning og nyskaping. Innledere:
|
08:30 – 11:30 | 3. Hvordan utvikle god forskningsadministrasjon? Hva kan vi lære av hverandre?
Day two of the conference will have both a parallel session (Norwegian/English) and a plenary (English) on career development for research administrators. Discussions from the parallel session will be raised as questions in the plenary session. Denne dagen vil profesjonalisering og karrierepolitikk for forskningsadministratorer være tema både i den ene parallellsesjonen før lunsj og i plenumssesjonen etter lunsj. Diskusjoner og gruppearbeid i parallellsesjonen vil føres videre til plenumssesjonen. I denne parallellsesjonen er målet å diskutere spørsmål som omhandler arbeidet med å profesjonalisere og bygge forskningsadministrativ kompetanse ved egen institusjon. Innledninger ved:
Gruppearbeid, aktuelle spørsmål for gruppearbeid:
|
Plenumssesjon 14.april og avslutning |
|
12:30 – 15:00 | Professional Research Administration – What is it really?
Introductions:
Group discussions. Possible themes:
Moderator: Ragnar Lie, UHR/UiO (Photo above) Avslutning ved Troels Jacobsen, leder NARMA arbeidsutvalg og forskningsdirektør, Universitetet i Stavanger |